Saturday 9 July 2011

BERSIH ~PATRIOT

Huh~ Aku memang tak suka sangat politik ni, tapi bende ni elemen yg sangat penting dalam negara. Tak boleh nak resist bile kes demostrasi macan ni berlaku. So, aku nak bagi PENDAPAT gak.

Okay, aku bukanlah mewakili apa2 parti politik (seriusly) Aku just lihat dan fikir. Yang pastinya pehimpunan ni ibarat Melayu vs Melayu. Fuh, sedey.

Malangnye, Bersih tu plak diketuai Ambiga, seorang yg sgt2 terkenal dalam menentang fatwa2 serta hukum islam.Ambiga ni lah yg pertahankan kes Lina Joy dan mempersoalkan kedudukan islam sebagai agama rasmi serta pertikaikan undang2 syariah sbb Islam ni x ada beza dgn agama lain dalam Malaysia (katanya).

Dan dan dan... ramai plak orang Islam jadi pengikut dia. Huahuahua. Tapi aku tak nafikan, memorandum yang dia nak serahkan tu memang sangat bernas. Tapi rally ni mendatangkan banyak impak negatif sebenarnya. Kedai2 banyak tutup, jalan kene sekat, orang nak pgi keje x boleh, kesian gle sape yg kawin hari ni coz ramai yg x dpt datang sbb jalan banyak tutup.

Setiap orang ada PENDAPAT masing2 ok. No offence. Sebenarnya bnde ni aku nak kaitkan dengan Islam, Hadis serta Al-Quran. Sebab Allah menyuruh kita sentiasa berpegang pada Al-Quran dan Hadis supaya kita tidak sesat. Tapi ade la plak makhluk Allah cakap aku ni batak tgk hadis sbb politik. So, pandai2 la korang cari sendiri. Bnyk sgt fatwa utk perhimpunan ni, ada yg kata haram, harus, sunat.Haha. Masing2 ade agenda masing kan ?Ada yg kata, bersih ni sebagai jihad.Yang aku tahu, nabi melarang kite jihad sesame Islam yg solat, lagi2 kte beri impak negatif kt orang lain. Tapi aku percaya, kedua2 pihak ade niat yg baik, semua orang nak keamanan, tapi dalam dua2 pihak tu x semua btol ? kan ?

Saidina Abu Bakar pernah cakap, aku bukanlah pemimpin terbaik dalam kalangan kamu. Jika aku salah tegurlah aku. Mungkin pemimpin kita bukan yg terbaik, itu sebabnya sistem musyawarah diwujudkan :D

2 comments: