Wednesday 26 October 2011

Gereje Terbesar? Kat Malaysia ?

lawa gak r


Wah, gereja terbesar asia tenggara kat Malaysia la sekarang! Some people said --> Apa nak jadi ngan Malaysia sekarang, projek gereja besar2 pgi luluskan,aish. Abislah makin ramai islam murtad. Masjid x nak pulak buat gedabak besar. Kita ni negara kristian ka ? Sebenarnya tu Calvary Conevention centre Kat dalam tu ade studio, tmpat orches, library lecture hall. Ramai blogger yang terus 'attack' gereja ni, so, post dorng nmpak gereja ni sgt teruk dan sgt x patut dibuat --' Tapi ak try tulis post ni ikut pndapat ak sndiri.

Sememangnya aku x ada masalah dengan pembangunan gereja ni, even orang dok sebok2 tentang. Aku ada pendapat aku sendiri. Firstly, bangunan tu bukan gereja, tapi convention centre yg dibangunkan oleh gereja. Aku ta kesah pun gereja tu nk buat besar mane, biar la sape pon nak luluskan projek tu. Sebab..

Yang korang dok sebok2 x bagi gereja buat besar2 tu ape pasal, bukannya ko nak pgi masjid. Kat Malaysia ni banyak gile masjid2 yg unik dan besar. Kau ade pergi ? X pgi diam. Rasulullah x larang buat gereja pun.

Let say kte pulak buat masjid paling besar di asia tenggara, x perlu pun sebab barakahnya pada orang yang datang. Yang menjadi masalah apabila ada aktiviti mengkristiankan orang Islam. Ye ke ? Aku rasa masalah kepada orang Islam tu sendiri, peganglah kepada dua perkara ,al-quran dan sunnah maka kita tidak akan sesat. Jangan sebok menyalahkan orang, tingkatkan iman sendiri.

No offence, pembangunan tu dah pun siap. Aku tak rasa menjadi masalah. Lagipun, convention centre tu boley digunakan oleh sesiapa je. Prayer hall die besar.Prayer hall pwtc besar ? Haha.



Ak x pecaye bnde kt atas ni

Aku tau mmg ramai x sokong pembangunan tu~~ Tapi x bermaksud kte kene halang atau bangkang.

*Hadis

عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ تَرَكْتُ فِيكُمْ أَمْرَيْنِ لَنْ تَضِلُّوا مَا تَمَسَّكْتُمْ بِهِمَا كِتَابَ اللَّهِ وَسُنَّةَ نَبِيِّهِ. (الإمام مالك)
4 - Dari Abu Hurairah, r.a., dari Nabi s.a.w., bahawa Baginda bersabda: "Aku tinggalkan dalam kalangan kamu dua perkara yang kamu tidak sekali-kali akan sesat selagi kamu berpegang teguh kepada keduanya, iaitu kitab Allah dan sunnah Rasulullah," (s.a.w.).

2 comments:

  1. tabik spring kat kau. hehe. al-quran dan as-sunnah berdasarkan pemahaman salafus soleh =)

    ReplyDelete
  2. haha.. thanks sab
    bkan sume org ske post ni ;D

    ReplyDelete