Thursday 10 March 2011

Gadgets on the market!

Assalamualaikum.
Hari ni aku akan tulis cakap pasal dua benda sahaja. Handphone and laptop oleh kerana dedue barang ni boleh dikatakan setiap orang memerlukannya lelagi untuk komunikasi, call mak bapak, awek dan lain-lain. Bagi korang yang dekat universiti or kolej, laptop ni memudahkan korang buat kerje, assignment, main game, ets.
Pukul 4:30 semalam kitorang pegi Lowtyatt nak cari Handset untuk akak ak sebab die punye handset lame mmg dah hancur-.-' nokia.
Thanks a lot to Atok,Zahin,Apan n Amir yg bagi recommendation handset2 bagos utk ak.
Antare handset2 yang tengah hot gle kat market sekarang ni :
-SE Xperia X10/ X10pro mini
-SE Xperia X8 (amir pakai)
-SE Xperia ARC (latest,the best,coming soon)
-SE Xperia NEO
-SE AINO (zahin pkai) mmg best r.bnyk func. cam sume bagos
-SE Vivaz (atok) ok gak.

-Samsung Wave I/II ( jidot pakai)

-Samsung Galaxy S (latest but mahal)
-Samsung Galaxy Ace *customer choice
-( sorry x minat nokia, org kat kedai tu un cakap nokia nye market dah down, sbb nokia kurang variety dan gune OS yg common, sekarang ni banyak lagi system yang bagos macam Symbian, Bada, Android)

Firstly, kenapa banyak Xperia ? Sebab mostly Xperia adalah ANDROID froyo/eclair
Android ni teknologi yang hot r sekarang ni compared to symbian dan lain2.
Mungkin ramai yg xtau pasal android ni. Secara umumnya,macam Iphone gak, ade banyak apps
yg free macam Iphone. Kite boley dapatkan kat Android market
Ade apps yg biasa kite dengar dan popular cam 'ANGRY BIRD' yg ade kat Iphone gak.
Korang bley customize sndiri nset korang ikut citarasa. So, sesape yg rajin2 explore android ni, nset korang bley jadi gempak r.

Store yg aku pilih dkat lowyatt tu ialah ASIA POWER. Ak memang pilih kedai ni dah lame coz harge die ok dan memang dah biase beli dekat dia pun. Macam2 handset yang kitorang tengok ( sume yang ade kat list atas tadi) sampai aku rase orang tu pon pening nak layan kitorang.
Mase beli tu aku banyak kali call farid untuk mintak review die. Die en pakar bab2 nset ni. Cewah~~
Spec yg kitorang nak cari ialah:
-ANDROID ( pling pnting )
-Full touch
-camera ok
-sound bagos
-Wi-fi
-n lain-lain

Last2 kitorang pilih Samsung Galaxy ACE!
Handset ni baru je keluar dalam 2 weeks n mostly store kat situ dah sold out! Macam 'hot banana fritters'. Hahaha.




Ace ni macam galaxy S(RM2000++). Tapi die lagi murah n simple sikit. Tapi ACE android 2.2(froyo)
Kat sini aku bagi korang sikit2 spec yang ade dekat ACE atau GT-S5830 ni
-Android 2.2(froyo)
-HSPDA 7.2Mbps
-3.5HGVA TFT LCD
-5MP camera with LED flash
-800Mhz CPU
-Wi-Fi 802++
-Gps/Geo-tagging
-dll yg biasa ade camp fm radio/bluetooth n bla3....

Setakat ni memang puas hati ngan handset tu.(akak ak un tgh main game angry bird kt stu -.-')


Next, kitorang pegi tengok laptop! Memule aku pegi la dekat Mac Studio. -,-' segan gle masuk kt situ. Barang2 die sume mahal sangat la, so aku rase x berbaloi untuk student macam aku ni beli.

Eg: Macbookpro yg kecik tu pon dah RM3600++ padahal normal spec, kalau high spec takpe la jugak.
Jadi, dengan pantasnye aku keluar dari kedai uh. Orang die un sombong. Haha
Jadi kitorang pegi ke SONY STYLE untuk tengok laptop viao. Bagi aku viao memamng the best sebab akak aku un dah guna viao 2thun++ tapi cam baru jugak lagi.
Viao ni banyak model macam F,S,Y,Z,E mengikut kategori yang sesuai dengan pengguna. Eg. (entertainment/business/high performance/work/personnal/mobile/dll)

At last kitorang pilih model E! high performance n excelent graphic
Model ni new arrival, dalam 1 month baru.
So, aku ceritakan skit spec laptop ni:
-Intel core I3 (latest)
-Processor 2.53GHz
-ATI Mobility Radeon Premium graphic
-Hard disk drive 320GB
-Window 7 home premium
-4GB SD RAM
-14 inch LED
-4USB (1 eSATA port!)
-dll yg biasa cam wi-fi n bluetooth


Aku ceritakan sikit pasal Intel Core i3 ni.
Yang speselnye i3 ni, die ade 4 processor untuk make sure laptop x lag. i3 ni mampu untuk buat multitasking tanpa masalah un. Eg: die bley bkak beratus folder tanpa lag. So, untuk korang yang suke buat bende berat2 cam graphic editing, gaming, or suke bukak memacam bende serentak, I3 ni sesuai untuk korang supaya laptop korang tak lag or sekat2.

So, memang puas hati ble balik rumah tapi wallet kempis r.
Aku harap barang2 yang kitorang beli ni dapat digunakan n dimanfaatkan sebaiknya. Insyaallah
aku harap long lasting n tak hilang.
So, sesape yang nak bli handset ke,or tanye pasal harge ke, korang bley contact kat FB ak. Nnt ak tolong recommend kan the best untuk korang.
Post ni adalah review semata2 dan berdasarkan pandangan aku.

5 comments: