Saturday 12 March 2011

Merong Mahawangsa: A Malaysian Epic




Firstly, cerita ni memang superb and gempak!starz
Mungkin semua orang dah tau pasal cerita ni, bagi sesape yang x tau tu korang memang x yah jadi rakyat malaysia lah. Kehebatan cerita ni, such as grafik, plot, cgi, etc bagi aku telah pun menandingi beberapa cerita yang dah ade dekat hollywood. Secara tak langsung, HMM(hikayat merong mahawangsa) membawa industri perfileman malaysia menembusi pasaran antrabangsa dan telah pun terjual die 72 buah negara serata dunia.Sebagai rakyat Malaysia aku memang rasa bangga gila lah tengok citer ni.

....................................................................................................................................................................

Pada mulanya aku beli tiket cerita "RANGO" sebab
tiket HMM dah sold out kat alamanda tu. Tapi, alhamdulillah ade uncollected reservation(34). So, aku dengan muka tak malunye pergi merebut tiket tu di kaunter GSC Alamanda. Rupenye ramai lagi pegi berebut tiket tu -.-' nasib baik dapat gak. Tiket Rango tu aku bagi dekat Hamdan(keje kt KFC) ngan Sheng yang kebetulan datang. Sementara tunggu, aku lepak dengan Hamdan mase die tengah break. Seyesly ? haha. Jumpa lah Cha'a dengan Farah A skali.
Mase memule masuk je panggung tu memang sume tempat full habis. Ade Malay, Chinese, India, memang 1 Malaysia abis r. Go Najib! Start je citer, die macam WOAHH!!. bangge r. 

Jadi aku nak ceritakan serba sedikit 'what make this film superb'

-The intro was amazing sbb dia ceritakan terus pasal penyatuan 2 empayar terbesar yang akan mengubah sejarah dunia melalui perkahwinan kedua2 puteri cina dan putera rom.

-The language used was Bahasa Malaysia, dan itu membuatkan aku berasa bangga lagi . Tapi still banyak bahasa inggeris yang digunakan.

-Penggunaan bahasa Malaysia klasik yang memang memawa kita kat zaman2 kegemilangan Langkasuka dan Melaka r

-CGI yang memang cool compared to cicakman walaupun ade certain tu nampak tipu sikit tapi still KRU have done a very good job!

-Banyak scene lawan2 macam '300' uh. So, korang memang puas tengok dorang lawan. Part yang paling best bila panah,lembing,kapak, or pedang tembus badan dorang, memang nampak real la dan scene ni memang banyak dalam uh.

-Banyak scene yang menimbulkan suspen dan susah mengagak ape yang yang akan berlaku seterus nye (x cam drama or filem Malaysia yang lain) seperti. "Eh, Marcus mati?" "Camna la dorang nak menang dalam perang uh" "Merong mati tak?".
-Masa tengok cerita ni, tak ada part yang aku cakap " bosannye =.=' "

-Bila cerita tu dah habis semua orang cam taknak keluar, tunggu credit abis. Macam la name dorang ad kt situ. Sebab tunggu lagu anuar zain kot. Haha

-Overall, sangat membanggakan n superb r


Btw, tiket Rango yang aku bagi dekat hamdan n sheng tu dorang cakap tabest sgt  -.-'

4 comments: